tirsdag 28. juli 2015

Reisebrev dag 17

Holeby ja...

Ikke mye å si, se eller gjøre her.

Vi betalte når vi ankom siden vi hadde bestemt at vi skulle starte dagen tidlig.

Kveldsmaten som også fikk duge som frokost bestod av en pose med nøtter som Aina hadde spart på siden Tyskland eller noe sånt.
Ikke mye å bli mett på men det fikk duge til vi fant noe annet.

Oppe og på syklene kl 06:30.
Det hadde regnet i natt og veiene var våte.

Vi satte avgårde og mot første og beste bensinstasjon med matservering, tanken var ca halv så noen mil skulle vi klare.
Det var en stasjon rett ved kroa men den var stengt så vi suste rett forbi den.

Men gudbedre så langt det plutselig var mellom rasteplassene med bensin og mat da.
Nåla nærmet seg mer og mer rødstreken på tanken, kanskje ble jeg nødt til å benytte meg av reservekanna som hadde stått ubrukt siden vi startet fra Oslo? Men så ut av det blå dukket det opp ett skilt med ei pumpe på.

Halleluja!!!
Snart mat og fuel og få :) :)

Fyll i magen og på tanken og vi var klare til å fortsette mot Helsingör og ferga til Helsinborg.

Veiene var fremdeles noe fuktige og det var rått i lufta.
Vi kommer til en avfart som vi skal av på og videre. Men der skulle det vise seg at undertegnede hadde litt for stor fart inn, dugg på innsiden av visiret og svingen var skarpere en den så ut som.

Legger sykkelen inn i svingen da jeg kjenner at framhjulet forsvinner og bakhjulet følger på.
Faen, skal jeg ende i grøfta her tenkte jeg. Ikke pokker om jeg skal...
Lar motoren bremse farten, banker ned ett gir, ikke røre bremsene før jeg har kontroll. Høyrefoten ned i asfalten for å støtte opp, grøfta kommer nærmere og nærmere. Det er vel ikke snakk om mer enn ett par centimeter fra kanten da begge hjula får grep igjen, sykkelen retter seg opp og jeg kan kjøre videre. Puh!!! Det var nære på, men alt gikk bra.

Etter det var det vekselvis vått og tørt helt inn til havna, som vi på mystisk vis traff såpass bra at vi kunne kjøre direkte ombord. Deilig.

Aina var så kald på fingrene etter turen at vi bare MÅTTE stoppe innom Handelsboden utenfor Göteborg for å kjøpe noen nye hansker(hun hadde vel med seg 3 par som ikke gjorde nytten i den nordiske sommeren).

Plotter det inn på gps'en og vi setter avgårde fra Helsingborg.
Ble ett stopp med burger og fylling av tanken på veien, samt varming av kalde kropper.

På Handelsboden ble det nye hansker og såler på Aina, selv fant jeg mye jeg hadde lyst på men ikke noe jeg trengte der og da.

Vi fortsatte mot Norge, ble enige om at vi skulle stoppe i Munkedal hos kompisen min Mika som driver tattoo-studioet Voodoo Evolution/Voodoo Tattoo.¨

Der ble det kaffe og varme å få, og det trengte vi sårt. For været langs vestkysten var surt og vått.
Vi kjørte gjennom og fra en skur rundt Göteborg og den tok oss igjen i Munkedal.

Etterhvert ble vi enige om å dra videre etter å ha takket nei til tilbudet om overnatting siden vi bare var 20 mil hjemmefra nå.

Det ble ett stopp på Svinesund for litt harryhandling også før det var straka veien hjem.

Og du og du, så godt det var å komme hjem da. Bare vrenge av seg våte klær, ta en god og varm dusj. Lage seg noe god mat og nyte ett glass rødt mens man senker skuldrene og lar inntrykkene fra turen synke inn.

1 kommentar:

  1. Velkommen hjem. Godt dere er vel hjemme igjen etter den lange mc- turen.Det har vært svært hyggelig og følge med dere. Masse flotte bilder og og mange fine steder .
    Vi skjønner nå at vi skulle kjørt litt lenger enn over svenskegrensen på ferie da vi var unge.
    Hilse Aina
    Klem Nordis / Basse

    SvarSlett